Drömmar

Jag har alltid drömt mycket. Särskilt när det händer saker runt mig som jag funderar på. Och då ska man veta att det hänt massor på sistone. Man ska också vet att jag är en sådan som gärna funderar.
 
Nu har jag alltså fått jobb. Efter att ha läst i fem långa år och sökt jobb i månader har jag äntligen hittat någon som tror att jag har något att bidra med. Någon som vill att jag kommer varje morgon och tänker betala mig för det. Gott så. Fast nu börjar en annan ångest. Det är ju tänkt att jag ska göra något. Där på jobb. Det är lite det som är hela grejen.
 
Så i natt drömde jag. 
  
Engelsklektion. Jag med pennan i hand vid vita tavlan. Skriver ett ord som vi uppenbarligen talar om: konflikt. Fast på engelska. Jag börjar skriva. Con... Men blir med ens osäker. Stavas konflikt verkligen med c? Visst gör det det? Men varför tvivlar jag då? Suddar snabbt ut. Börjar skriva igen. Kon... Å, nej. Det är definitivt med c. Suddar ut igen. Eleverna skruvar på sig. Conf... Fast skriver jag inte alldeles för smått? Ser eleverna som sitter längst bak? Suddar igen. CONF... Vad sjutton! Varför skriver jag med versaler? Suddar igen. Börjar svettas. Confl... Hur stavas ordet på slutet då? Med e? Knappast va? Fast är jag helt, helt säker? Engelskan kryllar ju av stumma e:n. ...icte. Nej! Absolut inte -e. Suddar igen.

Där någonstans vaknade jag. Konflikt? Kanske en inre sådan.
  
Och ordet? Conflict. Inget initialt k och inget e på slutet. Helt säkert. Lita på mig.
 
Jag är ju läraren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0