Att döda en finsmakarfluga

 
Av någon anledning har vi fullt av småflugor i lägenheten. Det har varit så sedan vi flyttade in, så det är möjligt att det finns något i huset som drar dem hit. Vad vet jag? Jag är inte så hemma i vad flugor gillar och inte gillar. Jag vet bara att jag inte gillar dem. 
 
Därför satte jag mig att leta flugdräpartips på nätet. Jag fann inlägg efter inlägg från människor som framgångsrikt dödat flugor med äppelcidervinäger. Konceptet var att hälla en slurk äppelcidervinäger och ett par droppar diskmedel i ett glas och ställa detta i fönsterkarmen ett par dagar. Flugorna dras till vinägern men drunknar i glaset eftersom diskmedlet sabbat ytspänningen. Sagt och gjort, jag sprang iväg, inhandlade en stor flaska och blandade dödsdrinkar.
 
Och väntade.
 
På ingenting.
 
Våra flugor är inte det minsta intresserade av äppelcidervinäger.
 
Det misslyckade massmordet föll snart i glömska och vi blev istället allt bättre på att fånga flugor med händerna. Kanske hade vi utvecklat denna förmåga ännu mer om det inte varit för ett halvt ignorerat glas rödvin på diskbänken härom dagen. När glaset stått för sig själv en stund uppstod nämligen värsta flugsammankomst i kupan. Det verkade som att flugorna här i huset mycket hellre dricker rödvin än vinäger. Och det kan man ju förstå.
 
Nu har experimentet gjorts om med rödvin istället för vinäger och resultaten är överväldigande. Bilden här ovan visar bara två lealösa flugkroppar, men då ska man veta att det är dödardag nr plenty. Första natten hällde jag ut säkert tjugo stycken.
 
För andra som går i flugdödartankar kan jag varmt rekommendera vinfällorna. Ett par saker finns dock att tänka på. Det första är att flugor dör som flugor mest om natten. Ställ fram glaset över dagen: nada. Låt det stå över natten: bingo! Det andra är att ett vinglas lockar fler än bara flugor. Sambor till exempel. Man skulle kunna tro att det räcker med att berätta för sin partner om glasets innehåll, men så behöver alls inte vara fallet. Häll därför helst blandningen i glas som annars sällan används för vindrickande och ställ dem inte på diskbänk eller köksbord utan uppsyn.

Kommentarer
Postat av: moren

Kan tänka mig att det är bättre att drunkna i vin än i vinäger, smarta flugor.

Tack för tipset.

2009-07-21 @ 18:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0