Picasa

Ett litet minus av att bo tillsammans med någon som jobbar med IT är att hans dator blir en konkurrent. Ett stort plus är å andra sidan att man får hjälp med sådant man inte ens visste att man behövde. Som installation av ett bildredigeringsprogram. Det var så Picasa hamnade på min hårddisk.
    
Att fotografera och leka med bilder är kul. Det tyckte jag även när jag bara hade programmet för web-kameran att jobba med. I det avseendet är Picasa ett steg framåt som heter duga. Ett smakprov på det jag vanligtvis använder kommer nedan. Man kan dock göra mycket mer. Picasa är lätt att använda och perfekt för amatörer som bara vill snoffsa till sina egna bilder lite.
     


Orginalet av ett foto från i somras. Den där ramen runt bilden står inte jag för. Den fanns med när jag klickade ner bilden från brudparets hemsida. Man kan dock sätta en egen ram runt ett foto, men då blir den antingen helt enkel, vit, utan blomstergrejset nere i hörnet. Eller...
  
  
... kan man trixa till det och göra polaroidbilder. Självklart kan man lägga till text.




Man kan också leka med "soft focus" och göra omgivningen dimmig...



 
... eller leka med färgfokus och bara sätta färg på det man vill.
  
  

  
Man kan välja serpia, för den där gammeldagsa looken...


... eller sätta ihop en massa bilder till ett collage. 
                                                                                                     Det blev ett långt svar på din fråga Maria ;-)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Verkar kul det där. Fint kort.

2009-01-14 @ 15:44:37
Postat av: Maria

Toppensvar! Jag försöker leka lite med photoshop och Andreas syster visar mig lite då och då, men har lite dålig med tid bara. TACK!

2009-01-14 @ 21:25:30
Postat av: caroline

vad fint foto på ett vackert par. kram

2009-01-23 @ 18:34:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0