Solen

Vi svenskar har ett alldeles speciellt förhållande till solen.   
 
"Ut och lek. Det är fint väder," säger mammor, pappor och dagisfröknar. Och så växer den ena generationen efter den andra upp med inställningen att det är slöseri med tid att vara inne då solen skiner. 
   
För svenskar som flyttar utomlands, till platser där solen skiner oftare än här, vållar denna soldyrkan ibland problem. På platser där den varmaste timmen på dagen är den minst behagliga och sommaren mest är jobbig blir vi lätt lite bortkomna. Sommaren är ju till för att sitta utomhus, leka utomhus, umgås utomhus, laga mat utomhus, äta utomhus, sova utomhus. Leva utomhus.  
  
För mig har det galet vackra majvädret varit ett överväldigande välkommen hem. Jag njuter av att kunna uppleva försommaren itället för att springa undan den, kunna dricka kaffe i vänners trädgårdar istället för på luftkonditionerade cafeer. Och eftersom jag på sistone har haft nästan obegränsat med tid till eget förfogande, har jag spenderat massor av tid utomhus. 
            
Men fint väder är inte alltid bra. Speciellt inte då solen börjar skina med sommarstyrka, och speciellt inte för blondiner med fallenhet att somna på bänkar utomhus. Imorgon håller jag mig i skuggan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0