Skriver

Sitter i soffan framför TV:n med datorn i knäet. Dagens femte stora kopp kaffe har kallnat på bordet bredvid mig.
 
Det är över midnatt.
 
Och jag skriver.
 
Äntligen.
 
Jag vet inte hur det är för andra, men för mig är skrivandet högst ambivalent, relationen till mina texter djupt komplicerad. Jag älskar att skriva. Är duktig på det. Sparar texter jag producerar, går tillbaka, läser, minns, njuter. Det finns en stolthet där. I att skapa något som är värt att bevara. Att skapa något som berör.
 
Samtidigt finns det inget som för mig är lika ångestfullt som skrivandet. Jag hatar processen att producera. Pressen att producera. Den äter mig levande.
 
Öppnar ett dokument på datorn. Skriver rubriken. Reser mig. Går ut i köket och sätter på kaffe. Sätter mig vid skärmen igen. Knappar in två meningar. Raderar den ena. Ändrar den andra. Går ut i köket. Häller upp kaffet. Tillbaka till skärmen. Ändrar rubriken. Lägger in sidhuvudet. Går på toaletten. Tillbaka till datorn. Kollar mailen. Kollar bloggen. Tillbaka till dokumentet igen. Ser till att spara det i rätt mapp, på rätt ställe. Skriver en handfull stödord. Ändrar radavstånd. Kollar klockan. Ger mig själv till nästa hel-, halvtimme eller kvart. Innan jag MÅSTE skriva. Måstemåstemåstemåste.
 
Aldrig är min garderob så välsorterad, mina golv så välstädade, mina middagar så vällagade, mina växter så välmående eller raderna av bokryggar i min bokhylla så jämna som när jag har en större skrivuppgift.
 
Nu är det examensarbetet det gäller. Den längsta text jag någonsin producerat. Rubrikerna är satta, sidhuvudet på plats, radavståndet som det ska. Dokumentet är sparat. Det enda som är kvar är att faktiskt göra det.
 
Att Skriva.  
 
Och ikväll har jag gjort just det. Nästan tjugo sidor. Är mer än halvvägs. Vet dessutom vad jag ska fylla resten med. Bara finliret kvar.
 
Nu ska jag sova. Men imorgon. Imorgon. Då kör vi igen. Måstemåstemåstemåste.
 
-

Förresten. Enkäten skickades ut i fredags, till alla lärarstudenter på högskolan. Hittills har 372 av dem svarat. Dock bara 294 på alla frågor. Men ändå. Det är ganska många. Det ska nog gå vägen det här. Som alltid.


Kommentarer
Postat av: jenny

Du är duktig! Ska bli riktigt spännande att få läsa :)

2008-05-07 @ 08:03:59
Postat av: a

Och när du har har varit duktig och skrivit så mycket så skriver du lite mer... i bloggen. det här var ju det längsta inlägget på länge ;)

Bra jobbat! :)

2008-05-07 @ 20:45:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0