Min gudson

Maxx

Det har gått snart ett år sedan jag hörde talas om och såg dig första gången. På en liten svartvit ultraljudsutskrift syntes en krum figur med stora fötter. Den stunden förändrades livet. Sedan dess har Björn och Jenny blivit dina föräldrar. Någon har blivit din mormor, någon din morfar, någon din farmor, någon din faster och någon din kusin.

Och störst av allt Maxx. Ditt liv har just börjat.
  

För mig har du, som mitt syskonbarn, inneburit något helt nytt. En känsla jag aldrig tidigare upplevt. Den kravlösa och förbehållslösa kärleken. Aldrig tidigare har jag älskat någon jag ännu inte lärt känna. Aldrig har jag med uppriktighet kunnat lova någon för evig kärlek. Förrän nu, när jag ser dig.

  

Jag minns min första tanke då jag höll dig första gången. Samma tanke återkom dagen då jag blev tillfrågad att bli din fadder: "Jag vill lära dig allt jag kan." Men ganska snart insåg jag snedvridningen av mina tankar. För det här handlar inte om mig. Det handlar inte om att överföra den jag är, det jag står för och tror på till dig.
 
Maxx, det här handlar om dig.

   

Och min längtan att lära känna dig.


Förväntansfullt ser jag fram emot att se dig växa, att lära känna det som skiljer just dig från alla andra. Se om du är en sådan som behöver uppmuntran för att våga ta för dig i livet eller uppmaningar att ta det lugnt ibland. Jag vill lära känna din humor, veta vad du kommer tycka är roligt, vad du kommer att skratta åt. Jag vill lära känna dina styrkor, hjälpa dig att göra det mesta av dem och samtidigt växa med stolthet och ödmjukhet. Jag vill lära känna dina svagheter. Jag vill veta när du kommer att behöva stöd för att inte mista tron på dig själv eller ge efter. Jag vill hjälpa dig att hantera bristerna och att arbeta för att vända dem till fördelar. Jag vill lära känna dina rädslor, hjälpa dig att möta och övervinna dem. Jag vill lära känna dina passioner och dina övertygelser för att dela dem och att lära av dig.

 

Björn och Jenny. En vän till mig sa - då jag berättade att jag skulle bli Maxx fadder - om sin egen erfarenhet av fadderskap. Nämligen att det kommer med en förväntan om att alltid ställa upp som gratis barnvakt. Detta räknar jag med. Tveka aldrig. Vad ni än behöver. Vad det än är. Var, hur och när ni än behöver hjälp. Även dagar då det inte är något. 
  
Det är en stor ära för mig att bli vald som fadder åt Maxx. Jag vet att det betyder mycket för er, att det är mer än en ren formalitet, och jag lovar att leva upp till det löfte jag nu ger er. Ni två har alltid gett ert stöd till mig, alltid varit odelade positiva till saker jag tagit mig för och val jag gjort. Detta stöd lovar jag er nu tillbaka. Genom er son.
 
Jag älskar er och kommer att finnas här.
 
För er och för Maxx.

  
Alltid.


Kommentarer
Postat av: Bror Björn

Så fint skrivet :-)



Du är en pärla min syster! Tack för ditt fina tal i lördags! Vi är ärade över att du tackade ja till att vara fadder åt Maxx.

2008-05-13 @ 10:36:25
Postat av: Maxx

Du är bäst!!!

2008-05-14 @ 11:49:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0