Maxx vrålåk

För några år sedan fick jag backning i samband med tjejgängets obligatoriska lillejulsfirande, tillika klappbytarkväll. Inga fler böcker, sades det och spändes ögonen i mig, pocketköparen av stora mått. Det önskades variation av mina platta paket. Historien slutade med att jag köpte ett armband istället, såg Johanna packa upp det och blev så fäst vid dinglande från hennes handled att jag dagarna efter köpte ett likadant till mig själv. 
 
Inte desto mindre. Jag tycker att böcker är något av det bästa man kan ge bort. Därför var valet av doppresent till Maxx givet. Jag propagerade för hopläggning till "Min Skattkammare", en bokserie där varje volym har en egen färg och ett eget tema. Ägaren av Kristianstads enda riktiga bokhandel var helt på min sida. Han strök med handen över varje bok efter att ha skrapat bort prislapparna. 
 
"Det här är de riktiga," sa han och nickade bort mot barnhyllorna där bokserien jag just valt bort stod kvar. "De där är vanligare. Man kan köpa dem på Maxi och överallt. Men de här är bättre. Finare i bindningen. Ryggarna är bättre. De håller längre."
 
På dopdagen staplades presenterna först i prydliga högar och öppnades sedan av Maxx föräldrar under Oooande och Aaaande från släkten. Vilka saker han fick, min gudson! Sist lyftes en cellofaninklädd silversak upp på bordet. Det var Maxx present från sin andra fadder, Jennys trevliga kusin från Trelleborg, och dennes sambo. Plötsligt såg böckerna bredvid otroligt trista ut. Trots sina färgglada ryggar.
 
Min plan är denna: 
Jag åker hem till Maxx då och då och läser högt för honom ur böckerna jag vill att han ska älska. Kanske kan vi då också leka en stund.
 
Allra helst med den där otroligt coola bilen.
  
           

Kommentarer
Postat av: Maxx

Faster;jag längtar tills jag är stor nog att höra och förstå allt spännande du ska läsa för mig.:-) Kram Maxx

2008-05-13 @ 18:55:20
Postat av: a

Det ska böjas i tid!

Ja jädrar. Vem vet vad som hade hänt om jag fått börja livet med en såndär!

Meka, pilla med den å sånt... de e de som e power!

2008-05-13 @ 19:49:23
Postat av: Maria

Jag är också en typ som gillar att ge bort böcker (fast ett och annat halsband, armband och pennor har nog också kommit med...). Faktum är att jag "brukar" ge bort en sångbok till små barn...

Den välkända sångboken med illustrationer av Elsa Beskow och visor som exempelvis Familjen krokodil ( om den nu finns kvar...)



Ja egentligen blir det väl till föräldrarna till en början, men sen är det kul att ha!



Har också abstinens! :)

Ärtan och jag hälsar på imorgon!

2008-05-14 @ 00:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0