Reinkarnation

Såg en gång en dokumentär om en forskare som försökte knäcka åldrandets gåta. En galning med långt, otvättat hår vars mål var att kunna föryngra människor då de nått en viss ålder. Att göra tjugoåringar av de som nått sjuttio. På så sätt - menade han - skulle människor kunna uppleva åtskilliga liv och leverne. Man hade kanske varit rörmockare eller skolfröken i sitt första liv, men ville sadla om i sitt andra. Bli rockstjärna, cirkusartist eller hjärnkirurg. Så skulle man leva liv på liv på liv på liv. Tills man slutligen blev överkörd eller råkade ut för något annat olycksaligt. Ingen skulle dock dör av ålderdom.

På köpet - menade forskaren - skulle mänskligheten bli fredligare. Som det är nu finns det saker varje ny generation måste lära sig genom egna erfarenheter; han nämnde medmänsklighet, nyttan med fred och sammarbete. Fick däremot samma människor leva vidare skulle de efter hand bli bättre varelser, sluta kriga och leva i större harmoni. När reportern frågade om hans planer på oändligt liv inte skulle resultera i snar överbefolkning, såg forskaren förbluffad ut. Det trodde han knappast, sa han. Människor skulle förmodligen sluta vilja skaffa barn när det redan fanns så många människor.

Vid tiden för intervjun hade forskaren inte kommit speciellt långt i det faktiska arbetet med åldersgåtknäckandet. De smågnagare han använde som försöksindivider levde förvisso allt längre. Dock berodde detta mer på exemplarisk kosthållningen än något annat. Hittills hade han alltså mest bevisat att vi kan förlänga våra liv genom att äta bra. Inte förarglig kunskap, men inget revolutionerande.

Jag antar att arbetet fortskrider.

Själv är jag oftast ganska nöjd med att vara mig. På sistone har det varit extraordinärt, och framtiden ser lovande ut. Jag tror att jag har hittat rätt vad gäller både det ena och det andra. Men omifallatt den där galne forskaren lyckas knäcka gåtan, och omifallatt jag vid sjuttio får bli tjugo igen, då vill jag vara beredd. Har redan börjat fila på en lista på potentiella framtida jag.

Det är en annan sak jag inte kan släppa. Om man är partner med någon som är äldre än man själv är och som får bli tjugo tidigare än man själv får - förutsatt att man håller ihop - då får man lammkött på ålderns höst. Förträffligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0