Det vackraste

Lördagsmorgon.
 
Dricker kaffe framför datorn och läser DN:s språksidor.
 
Språk fascinerar, förundrar och lockar mig att skapa. Det har det alltid gjort. Att vi kan tala, sjunga, skriva och läsa. Allt vi kan uttrycka. Allt vi kan bevara, återerövra och föra vidare. Visst är det ofattbart. Egentligen. 
  
Hamnar på sidan om en omröstning DN hade för ett par år sedan. Svenskans vackraste ord skulle koras. Folket tänkte till och tyckte - och avslöjade sin längtan. Kopplingen till naturen. Sommarvind hamnade högst på listan, följt av solregn och dagsmeja. Sommaren. Den svenska sommaren. Det heligaste för oss. 
  
Det vackraste enligt mig?

    
Sömndrucken.


Kommentarer
Postat av: J.

Svårt, finns många fina ord.....
något som känns bra och fint är när man hör sin/sina nära och kära(både djur och människor) andas när de sover.....det är det som får mig glad och varm i hjärtat just nu..stillheten & lugnet just då..

2008-04-26 @ 17:09:58
Postat av: a

Jag har några kandidater:
knullrufs
daggdroppe
morgondimma

2008-05-01 @ 22:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0